Millaisille puoliverisille tarvetta?

• Suomenhevoskasvattajat

Tässä koeviikkoa varten lukiessa ajatukset tosiaankin harhailevat jossain ihan muussa, kuin fysiikan muistiinpanoissa. Aloinkin miettimään, että millaisille puoliverisille olisi tarvetta virtuaalimaailmassa hevosten jalostusta ajatellen? Lähinnä painotuslajiltaan ja kantakirjaltaan. Kaikenlaista saa esitellä, eniten kiinnostais kuitenkin perusvärejä vähän laajemman rotukirjon omaavat kantakirjat.

Tarkoituksena olis perustaa vähän pienempi projekti, jonka tavoitteena olis tuoda vähän uutta verta jalostukseen. Haluaisin keskittyä hevosiin vähän realistisemmalta näkökannalta, eli vaikka laatikset oiskin tavoitteena, niin haluaisin kirjoitella itsekseni hevosten treenaamisesta niiden lopulliselle koulutustasolle ja kaikkien ei tarviis olla sitä GP/160cm -tasoa.

• Kenttäpuokeille on tarvetta! Mä voisin esitellä sulle amerikanpuoliverisen; Tähän ku hurahtaa, ni on mennyttä miestä (tai naista!). Teoriassa tähän sopii aivan mikä tahansa hevonen, shettistä on nähty ja japanilaista poniakin on käytetty. Värikirjo on käytännössä rajaton, amerikkaiset ratsuhevoset tuo esimerkiksi samppanjaa (qh & twh), tiikerinkirjavaa (app) ja hopeaa (rmh), tai sitten voi turvautua eurooppalaisiin rotuihin, kuten knabstupperiin (tiikerinkirjava) tai andalusianhevonen (pearl).

• Suomenhevoskasvattajat

@nikki amerikanpuoliverinen kiehtoo mua jollain tapaa, mutta sitten taas toisaalta jotenkin vierastan niin paljon sitä, että jalostukseen voi käyttää käytännössä melkein mitä tahansa rotua. Mulla on jotenkin tosi ristiriitainen mielipide näistä vielä 🤣

• estepainotteisille tarvetta! Ja ranskanpuoliverisiä kaipaan, olisi kiva jos kasvattajia olisi enemmän. Yksittäisiä hevosia kyllä löytyy jonkinverran, mutta olisi helpompi jos voisi jalostaa enemmän “puhtaana” näitä kuin käyttää muita kantakirjoja 😄

• @Hazel Eihä siihe oo pakko käyttää mitä vaa 😏

• Kouluratsastajat

Mä kaipaan lisää kouluhannoverejä! Oldeja, holsteja ja hollantilaisia tuntuu että on paljon jokapuolella, mutta puhtaita hannoverejä tuntuu ainaki mun mielestä että on todella vähän 🤔

• Suomenhevoskasvattajat

@molly ranskalaiset on kyl kivoja 🤔 ja estepuokit kans! Täytyy pistää mietintään 😅

@maura hannovereissa on taas sit se, että niillä ei tietääkseni sallita voikkovärejä ja ne on vaan yksvärisiä 🤔

• Würtembergejä koulupainotuksella, hannoveria ja holsteinia esteille ja brandenburgia kenttään 😻

• ♞ Puoliveriharrastajat

Itäfriisinhevosia kaivattaisiin virtuaalimaailmaan lisää, tällä hetkellä on vain omia koulupainotteisia kopukoita, eli esim. este-, kenttä- tai valjakkolinjaa ei ole vielä virtuaalimaailmassa olemassakaan, toki myös koulupuolelle uusia sukuja olisi kiva saada. Toki näihin väritykseltään sallitaan vain yksiväriset. Itsellä olisi myös tarvetta jalostukseen valjakko- tai yleispainotteiselle groningeninhevoselle ja sleesianhevoselle👍

• @hazel noniin ranskiksii vaan! 😄 tarvin uutta verta hepoilleni.

• Suomenhevoskasvattajat

Nostellaas tätäkin 🙂

• Suosittelen Zangersheideä! Estepainotteinen aika uusi kantakirja, joka on lähiaikoina pärjännyt irl esteratsastuksessa super hyvin. Lähes kaikki puoliverikantakirjat sallittu jalostuksessa, eikä väreille ole rajoituksia. Virtuaalimaailmassa kasvattajat ovat vielä kahden käden sormilla laskettavissa, eli uutta porukkaa kaivattaisiin kovasti! 😚

• Itsellä on tarvetta estepuoliverisille, kantakirjalla ei ole väliä, mutta ehkä sellaiset eksoottisemmat puoliveriset on mulle vähän vaikea sulattaa. Amerikanpuoliveriset, espanjanpuoliveriset yms. on kauhean kivanoloisia, mutta mulla on joku kynnys käyttää niitä omien suomalaisten puoliveristen jalostuksessa.

Mulla kanssa sama toi, että etenkin sellaisille puokeille on kiinnostusta, joiden suvun hevoset ei oo kaikki automaattisesti 160cm tasoisia, vaan olisi myös sellaisia 140-150cm ratoja hyppääviä vanhempia. 🙂 Omat hevoset on tasoltaan väliltä 130-160cm. Toki myös 160cm tasoiset kelpuutan ja niitäkin haluan, että tallissa on.

• Näin nopeasti tulee mieleen ainakin belgialainen ja ranskalainen puoliverinen, joita itse kaipaisin enemmän. Innostuin myös vähän itäfriisinhevosesta ostettuani pari tässä taannoin, niitä voisi hommata lisääkin(tällä hetkellä taitaa olla vain yksi kasvattaja?). Myös ruotsalaiset ja tanskalaiset ym. oikeastaan kaikki vähän “harvinaisemmat”.

Lisäksi kenttäpainotteisia/yleispainotteisia enemmän ja erikoisen värisiä 😄 Pitkäsukuisia tuntuu myös löytyvän hankalasti omille hevosille, niin että samat nimet ei vilise suvussa. Tervetulleita olisi uudet linjat pitkiin sukuihin, toki itsekin usein sorrun käyttämään niitä eniten palkittuja mitä varmaan muutkin 😅

• Sekalaisen sakin omistaja

Englantilainen puoliverinen. Saa olla kirjava, voikko, vaikka tuplavoikko!
    (Ja eeehkä mahdollisesti tiikerinkirjava, tämä on iso kysymysmerkki. Alleksis (ehkä) ja Palousa San Sebastian on ainakin arvosteltu BWBS/WBS-UK orien arvostelussa, mutta jälkimmäinen on vain “British sporthorse”.)

• Suomenhevoskasvattajat

Kivoja ehdotuksia tullut! 🙂 Mitä mieltä olette muuten trakehnereista? Oisko niille käyttöä? + Aloin tässä mietiskelemään, että mitä ajattelette siitä, jos kasvattaisi vaikkapa ranskanpuoliverisiä mutta talli olis sitten vaikka Espanjassa?

• @hazel said in Millaisille puoliverisille tarvetta?:

Aloin tässä mietiskelemään, että mitä ajattelette siitä, jos kasvattaisi vaikkapa ranskanpuoliverisiä mutta talli olis sitten vaikka Espanjassa?

Mulle ei ole mitään merkitystä, että missä talli sijaitsee, vaikka ranskanpuoliverisiä kasvattaisikin. 🙂

Itseäni on alkanut kiinnostamaan valtavasti juurikin ranskanpuoliveriset sekä tanskalaiset! Muutama ranskalainen mulla jo onkin, mutta ne on sellaisia kuin mun muutkin virtuaalihevoset eli kilpaillaan kun keretään. 🙈

• @hazel said in Millaisille puoliverisille tarvetta?:

Mitä mieltä olette muuten trakehnereista? Oisko niille käyttöä?

Rakastan trakehnereja! Jotenkin aiemmin en ole tajunnut niiden päälle, mutta nyt omien trakien myötä olen innostunut niistä. Trakehnereissa kiehtoo niiden sirous ja täysiverimäisyys.

@hazel said in Millaisille puoliverisille tarvetta?:

Aloin tässä mietiskelemään, että mitä ajattelette siitä, jos kasvattaisi vaikkapa ranskanpuoliverisiä mutta talli olis sitten vaikka Espanjassa?

Itsellä ehdoton no no tämän suhteen! 😄 En jotenkaan vaan ymmärrä miksi kukaan kasvattaisi vaikka niitä ranskanpuoliverisiä Espanjassa? Eihän kukaan IRLkään kasvata tanskalaisia puoliverisiä Suomessa, koska ne nyt vaan on oma kantakirjansa eikä rotunsa. Toki virtuaalimaailma ei toimikaan samoin kuin oikea maailma, mutta ite jotenkin vähän ehkä liikaakin tavoittelen realistisuutta.

Mua kans kiinnostais nuo ranskikset! Mulla on niistä jotenkin mielikuva, että ne on tulisia ja säpäköitä superlahjakkaita kilpahevosia. Jos alkaisin kasvattaa selle francaisia niin se talli olisi ehdottomasti Ranskassa, mutta yksittäisiä otuksia ostaisin enemmän kuin mielelläni nykyiseen talliin. 🙂

• Sekalaisen sakin omistaja

@sylvi Otksi menee, mutta onhan noita irl olemassa myös. The British Hanoverian Horse Society
    the American Hanoverian Society

Ja se alkuperäinen saksalainen Hannoveraner Verband

Rasko du Bois Halleux on suomessa syntynyt belgialainen puoliverinen, De La Chardona on hollanninpuoliverinen, vaikka suomessa onkin syntynyt.

Nyt näin esimerkiksi 😄

• @anarchy Totta! Ja siis kyllähän itse rekisteröin juuri oman kasvatin holsteiniksi, vaikka on Suomessa syntynyt. Jotenkin en vaan saa vanhaan ja itsepäiseen päähäni mahdutettua maakohtaisen puoliveristen kasvattamista “väärässä” maassa. Noi Saksan rodut jotenkin hiffaan!

Niin ja lisään vielä, että ei oo mitään väliä, vaikka muut kasvattaisi mitenkä, mut itelle ne ei jotenkin luonnistu! 🤔

11

916
Users

12.1k
Topics

222.9k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.