Kirjataivas

• Kouluratsastajat

Selailin keskustaa ja aloin miettiä yhtä asiaa. Kirjoja. Missä kirjat, miksei niitä ole mainittu? Nyt on. Nimittäin pistän pystyyn kirjatopan! Tänne saa tulla juttelemaan kirjoista, esittelemään kirjoja ja kirjasarjoja, kertoa omastamielestään vähän huonompia kirjoja, kiistellä kirjoista… Topan aiheena siis kirjat, kirjat, kirjat ja kirjat. Laitan nyt itsekin tähän alkuun muutaman hyvän yksittäisen kirjan ja sitten vielä alemmas hyviä kirjasarjoja joita luen.

Kirjoja
    Roald Dahl - Matilda Oli se vaan niin hyvä kirja❤
    Emma Puikkonen ja Arja Puikkonen - Äänihäkki Upea, mahtava, mielettömän ihana kirja, joka sai tekstillään lukijan liikuttumaan(tai ainakin minut) ❤❤
    Irin kennel, Kultainen susi - Helena Meripaasi Yksi kirja kirjasarjasta Irin kennel. Hyvä, omalaatuinen kirja, joka tempaisi lukijan täysin maailmaansa👍
    Tittamari Marttinen - Linnean Laiskalinna Hauska ja hyvä kirja, mahtavia “elämänohjeita” ja hyvä idea. 👍👍👍❤

Kirjasarjoja
    Soturikissat
    Prinsesspäiväkirjat
    Helmenkalastaja
    Ada Gootti
    Anna
    Hevoshoitolan Sisarukset

Nuo kaikki yllämainitut kirjasarjat on ihania ja rakastan niiden lukemista. ❤️ Omalla tavallaan jokainen kirjasarja erottuu joukosta ja kaikissa on niin erilaisen ihana juoni. ❤❤️Rakastan! ❤

Nonniih muut kirjalukutoukat, tulkaahan vain rohkeasti jutulle!

• Mun oma lukeminen on ollut vähän hidasta viimeset pari vuotta mitä asustelin tuolla etelässä, mutta nyt olisi tarkotus päästä taas vähän aktivoimaan lukemista.

Oon nyt jo viiden vuoden ajan kirjoitellut kirjablogia ja pyrin aina tekemään jonkinmoisen postauksen jokaisesta luetusta kirjasta, vaikka tuntuu että spoilaan aina koko kirjan : D Tämän lisäksi myös goodreads on kovassa käytössä.

Tällä hetkellä yöpöydällä odottelee Ezzie Spencerin Lunar Abundance loppuun lukemista, mutta jostain kumman syystä ei ole taas hetkeen onnistunut tuo kirjan käteen poimiminen, vaikka tuokin on suhteellisen helppolukuinen kirja englannin kielisyydestään huolimatta.

Luen siis itse tosiaan sekä suomeksi että englanniksi.

• Piirrosharrastajat

Mä rakastan kaivautua tyynykasaan, ottaa hyvän kirjan ja vetää karvapeiton päälle varsinkin näin syksyisin, kun on pimeetä ja ankeaa!

Oon tykästynyt tosi paljon tohon Soturikissat-kirjasarjaan ja Ada Gootti on kans tosi hyvä! Laitan tähän viel pari ihanaa yksittäistä kirjaa, josta tykkään:

Aika-Arkku Ihana kirja menneisyyden prinsessasta joka laitetaan Aika-Arkkuun. Liikutti ainakin mut ❤️!

Tyttö sinä olet Söpö voimakirja tytöille. Rakastan tätä kirjaa 😘 [Ilmestynyt myös Poika sinä olet-versiona]

Sinä olet tähti Samanlainen ihana voimakirja tytöille että pojille. Tykkään!

• Kouluratsastajat

Vitsit mäkin haluaisin lukea tuon “Tyttö sinä olet” kirjan! Oon sen pari kertaa kirjastossa nähnyt, mutten oo lainannu sillon. Eilen kävin kirjastossa ja yritin kattella sitä, mutta ei. Löysin sen vaan äänitteenä 😝 Lainasin kuitenkin viikonloppulukemista, 9 kirjaa. Ihan fine 👍

• Sekalaisen sakin omistaja

AAH! Toi @Iitu n esille tuoma Tyttö sinä olet -kirja on aivan ihana!

Tällä hetkellä itselläni luku-urakkana John Stephensin, Kirja aikojen alusta -sarjan toinen osa Tulikronikka. 130/435 sivua luettu ja vaikuttaa aivan ihanalta fantasiakirjalta! 🐲 🔥

@Luna-Laakso Ai, että kun ois itelläkin noin paljon lukuintoa! Pienempänä ahmin kirjoja menemään, mutta nyt on lukeminen koulun ja koneella roikkumisen takia jäänyt 😅

• Minä en juuri muuta teekään kuin luen. Listaaminen on melkein mahdotonta, mutta tässä muutama helmi:

Ken Follet: Taivaan pilarit, Maailma vailla loppua

Victor Hugo: Kurjat

J.R.R. Tolkien: koko tuotanto

Sami Lopakka: Marras

Garth Nix: Abhorsen-trilogia

Umberto Eco: Ruusun nimi, Kuningatar Loanan arvoituksellinen liekki, Focaultin heiluri, Baudolino

Sofi Oksanen: Baby Jane, Puhdistus, Stalinin lehmät

Alexandre Dumas sr: Monte Criston kreivi

Alexandre Dumas jr: Kamelianainen

Johan Theorin: Öölanti-sarja

Sitten on tietysti näitä muitakin maailmankirjallisuuden legendoja, kuten Dorian Grayn muotokuva, Salka Valka tai Humiseva harju. Lista olisi loputon, ja tästäkin varmasti puuttuu paljon tärkeää ja oleellista, vaikka nyt jo lähti mopo käsistä 😄

Mitenhän sitä tiivistäisi tämän nätisti. Ei kai mitenkään?

Vakio harmitukseni on huomata, että jotakin kirjasarjan osaa ei löydy kirjastosta tai sen suomentaminen on vain yhtäkkiä lopetettu. Vaikka luenkin englanniksi ja suomeksi, joutuu niitä kirjoja aina metsästämään kissojen ja koirien kanssa… Ellei sitten halua ostaa netistä, mutta kun hyllyssä ei ole rajattomasti tilaa.
    (Katson sinua Dexter…)

Itse olen lukenut Andrzej Sapkowskin Noituri - sarjan ja tykästynyt ikihyviksi. Vaikka petyinkin yhteen sarjan kirjaan pahasti, lukisin ne kaikki uudelleen ja uudelleen jos olisi energiaa.

Jo Nesbøn dekkarit ja monet muut jännityskurjailijat ovat olleet satunnaisesti kovassakin kulutuksessa. Ensimmäisen kaikki dekkarit taitaa löytyä hyllystäkin. Pitäisi tehdä inventaario.

Seuraava projekti lienee Throne of Glass -sarja.

Yritin joskus lukea R. A. Salvatoren koko tuotannon, ja muut samaan maailmaan liittyvät tarinat. Eli siis Dungeons and Dragons/Forgotten Realms fantasiaa. Alkoivat vain vähitellen toistaa itseään, joten homma jäi kesken.

Sitten olisi David Eddingsin koko tuotanto, mutta kuten edellinen, alkoi toistaa itseään. Fantasiaa tämäkin sarja.

Näiden lisäksi olen lukenut niin paljon erilaisia sarjoja, kokonaan tai osittain, että listaamaan en rupea. 😁

• Olen kirjanörtti, mutta valitettavan nirso sellainen ja nykyään luenkin romaaneja vain harvakseltaan. Enemmän sitten kuluu tietokirjoja, varsinkin historia-aiheista. Tällä hetkellä kesken on Iranin historiasta kertova kirja, muista nyt yhtäkkiä tarkkaa nimeä mutta kirjoittaja on Michael Axworthy.

Romaaneista suosikkeihini kuuluvat Kaari Utrion kirjat, muutamat sarjat Raija Oraselta ja Laila Hirvisaarelta sekä Tuulen Viemää plus sen jatko-osa Scarlett. Niin ja sitten A.C. Clarken kirjoja luen myös ja monia, monia muita. Hyvä kirja kestää lukemista monta monituista kertaa 😄

• J.R.R. Tolkien on mun jumala ❤️ Koko tuotanto puhdasta kultaa! Myös Harry Potterit ahmin yhdessä kesässä, hurjan jännittäviä ja viihdyttäviä, vaikka luin ne vasta kaikkien leffojen tultua.

Markus Zusakin Kirjavaras on sellainen teos, joka KAIKKIEN pitäisi ehdottomasti lukea. Synkkä aihe on käsitelty todella ajatuksia ja tunteita herättävästi, mutta silti viihdykkäästi ja huumorilla. Kirjassa kertojana toimii Kuolema ja se pelkästään on voimakeinona jo tajunnanräjäyttävä. Ensimmäinen kirja, jolle oikeasti itkin. LUKEKAA!! Sitten ymmärrätte mitä hehkutan (ehkä). Kirjan leffaversio oli btw sysipaska, eikä tehnyt yhtään suosiota ko. kirjalle.

Sitten Henriikka Rönkkösen Mielikuvituspoikaystävä ja Bikinirajatapaus, ei mielensäpahoittajille! 😄 Itse nauroin kirjan alusta loppuun ihan ääneen, mikä on minulle hyvin harvinaista.

Jane Austenin Ylpeys ja ennakkoluulo on kans sellanen klassikko, mistä tykkäsin todella paljon. Harvoin tykkään noista vanhemmista klassikkoteoksista, mutta jokin tässä nappas!

Nälkäpelit on kans kirjana ihan megahyviä, paljon parempia kuin leffat (kuten kirjat lähes poikkeuksetta aina). Mutta siis jos et tykänny leffoista, kandee silti kokeilla noita kirjoja!

Ja vielä yks tähän hätään, meinaan Fifty Shades -trilogia. Aloin lukemaan niitä ihan silleen läpällä, koska äiti osti ne kirpparilta. Noh, kävi niin että omin kirjat omaan hyllyyni :DD En tykkää siitä päähenkilöstä ja mua ällöttää ja ärsyttää välillä sen käytös, mut silti päädyin ahmimaan kaikki kolme kirjaa kuukaudessa. Jokin niissä koukutti. Vika kirja on oikeasti jo todella jännittävä, ja ylipäänsä vaikka se seksi onkin dominoiva teema, niin on niissä paljon muutakin!

• Mä olen aina ollut ihan kamala lukutoukka - pienempänä meni varmaan kirja päivässä, nyttemmin lähinnä fanfictionia siksi, että sitä on niin kätevä lukea kännykästä, ei tarvitse raahata kirjaa mukana, eikä tuo Kyyti-kirjastojen verkkokirjasto ihan vakuuta.

(Joten jos olet avoimin mielin, käy tutustumassa esimerkiksi AO3:n tarjontaan, johon sisältyy enemmän lukemista kuin olet ikinä kuvitellutkaan löytyvän)

Ennen olin fantasian suurkuluttaja, mutta nykyään fantasiakirjallisuus harvemmin iskee, ja kirjastossa tulee häärittyä lähinnä dekkariosastolla, kaikki kiinnostava fantasiakirjallisuus paikallisista kirjastoista on luettu, mutta dekkareita on tarpeeksi monta hyllymetriä siihen, että niihin ei kyllästy. Se, että fantasia ei enää jaksa kiinnostaa näkyy siten, että kirjahyllyssä on varmaan reilu kymmenen lukematonta, uutta, englanninkielistä fantasia- ja scifi-kirjaa.

Dekkareistakin tunnen lähinnä uudempia kirjoja, olen liian nuori lukemaan yhtään vanhempaa kirjallisuutta.

Terry Hayesin I Am Pilgrim (olisiko Vaeltaja tms. suomeksi?) on ihan huippu, suunnilleen 900 sivua täynnä vakoojatrilleriä, voisiko parempaa toivoa?

Pohjoismainenkin kirjallisuus on täyttä rakkautta. Lars Kepler, Jo Nesbø,
    Martin Österdahl nyt tulevat ensimmäisenä mieleen. Suomalaisista tulee luettua ehkä vähän kevyempiä dekkareita, Christian Rönnbacka, Max Seeck, Markus Ahosenkin kirjat tuli joskus luettua, kun ne vielä e-kirjastossa olivat. Kaikki kevyttä luettavaa ainakin omaan kirjamakuun verratessa, joiden juoni ja kerronta sopivat tälläiselle kärsimättömälle lukijalle.

Tällä hetkellä lukemista odottaa Se ja tietokirjapuolelta Äärioikeisto, vastajihadismi ja terrorismi Euroopassa, joka tosin on listalla lähinnä siksi, että koulua varten tulee lukea jokin tietokirja, ja tuo nyt sattui olemaan poimittu yhdeksi esimerkiksi äidinkielenkirjan kirjalistauksessa.

• WESTERNRIDERS

Ai vitsi, juuri eilen tuskailin sitä, kun luen hyllyistä aina samat kirjat uudelleen ja uudelleen ja että kirjastoon pitäisi lähteä löytöjä tekemään, mutta kun A) se on mukamas “liian kaukana”, B) tällä hetkellä remontissa, C) en ikinä tiedä mitä lukisin ja D) olen nirso. Rakastan siis lukemista ja kirjoja ylipäänsä, mutta pitkään aikaan ei käsiin ole osunut sellaista oikeasti hyvää kirjaa, joka koukuttaa. Ehkä nappaan jotain vinkkejä tästä topasta?

Ikuinen klassikkosuosikki on Jane Austenin Ylpeys & Ennakkoluulo. Tykkäsin myös hurjasti Philip Pullmanin Universumien tomu -trilogiasta (eng. His Dark Materials), mutta harmi kyllä kirjat huononevat järjestäen ja loppuhuipennus oli ehkä vähän pettymys… Lukemisen arvoinen sarja joka tapauksessa ja, kun vain kolme kirjaa, niin ei ole iso puserrus. Tästähän tehtiin ekasta kirjasta elokuva (Kultainen Kompassi), joka oli floppi, jäi cliffhangeriin ja sitten tuotanto peruttiin, koska kirkko katsoi pahalla silmällä uskonnollisesti “arveluttavaa” kirjasarjaa.

Jos joku on kiinnostunut lukemaan upeasta tulevaisuudennäkymästä ja ihmisen todellisesta olemuksesta, suosittelen Vladimir Megren The Ringing Cedars of Russia -kirjoja (mielellään englanniksi, vaikka nämä on kyllä suomennettukin ja jos osaa venäjää, vielä parempi niin). Kyseessä ei ole romaani eikä oikeastaan tietokirjakaan, en ihan osaa sanoa, minkä tarran alle nämä voisi laittaa, kun ovat aika omaperäisiä ja hyvin erityisiä kirjoja. Voin sanoa, että muuttivat elämäni! ☺

PS. Osaako kukaan suositella netistä oikeasti hyvää Harry Potter -fanficciä?

• @alexiina-c said in Kirjataivas:

PS. Osaako kukaan suositella netistä oikeasti hyvää Harry Potter -fanficciä?

Sano vaan minkä tyyppistä 😄

• WESTERNRIDERS

@miivi No tuota, mahdollisimman canonista menevä ja ei mihinkään shippaukseen painottuva, ehkä Marauderseista? Tai päähenkilönä Draco tai joku muu sivuhenkilö, jonka näkökulmasta kirjojen ajalta. Hmm hmm…

• En lääkityksellä oikee pysty lukee mitää, mut voisin suositella muutamii kirjoi jokusen vuoden takaa. Nuorempien kirjoista Korppikartanon salat-sarja (Yönsiiven Velhot & Demoninoita) (varoitus: tää loppuu cliffhangeriin, kolmas kirja on vaa ranskaks ja hollanniks), Painajaisakatemiat (1-3) ja Diabolot. Nää oli kaikki semmosii mitkä oon vaan ahmassu. Myös Muinainen pimeys-kirjat on hyviä (Suden veli on ensimmäinen osa). Twilighteista eka on myös hyvä - ei ne leffat tehny minkäänlaista kunniaa kirjoille. Neljäs tosin on nii tylsä et se on ollu mulla kesken kohta kymmenen vuotta. Astrid Lindgrenin kirjat on kanssa ihania. Ruotsiks jos haluu/osaa lukee, niin Chris Priestleyllä on nuorten kauhukirjoja, joita rakastan. Oma suosikki on Spökhistorier från det svarta skeppet. Nää on saatavilla myös englanniks, mut en osaa sanoo onko yhtä hyvii. Sit on vielä S.E. Hintonin Me kolme ja jengi, vanhempi nuortenkirja, jota metsästän aina ku oon kirppareilla. Ei oo löytyny. Kirjastoissa se on kumminki saatavilla. Sit ois vielä Vettä Elefanteille ja Miss Farkku-Suomi 😍 Ja Marlet ja minä! Nauroin ja itkin ku luin sitä. Muita ei just nyt tuu mielee 🤔

• WESTERNRIDERS

@nikki En tiedä olenko maailmassa yksin mielipiteeni kanssa, mutta Twilight-kirjat oli itselle kuivaa pakkopullaa, kun niitä yritti lukea (tosin tästä on aikaa vuosia). Sen sijaan tykkään elokuvista (ja kehtaan sen myöntää!). Varsinkin ensimmäisen leffan tunnelma ja musiikkimaailma on ihana (Muse❤)!

• @Alexiina-C Siis yritin kattoo Twilightei täs pari viikkoo sit koska Billy Burke ♥ mut meni varmaa kymmenes minuutis hermo Bellaan 😂

• WESTERNRIDERS

@nikki Bella… 🤦

• @Alexiina-C Se on nii luonnoton ja awkward ja AAAARRRRGHHHH haluun läpsästä sitä 😂 Ärsytti nii paljo et rupesin kattoo parodioita

• Oreihin hurahtaneet

Mun lempikirjoihin kuuluu ehdottomasti dekkarit:D fantasia kirjat ei kiinnostaa ollenkaan mutta hyvä rikoskirjallisuus ja draama on ihan hyvää luettavaa.

Muutamia suosikki kirja vuosien varrelta:
    Veitsen terällä - Reija Kaskiaho
    Poika - Marja Björk
    Sinä ja Minä sitten joskus - Jay Asher & Carolyn Mackler
    Paha kirja - Kaj Korkea-aho (suosittelen lukemaan jos joskus sattuu vastaan. Kertoo opiskelia elämästä/huumeiden käytöstä/kuolemasta jne.)
    Ja rikoskirjallisuutta jotka tungin äidin mukaan luettavaksi niin en muista nimiä 😄

Mulle saa ehdotella jotain rikoskirjallisuutta jota kannattaa lukea 😄

1

1.0k
Users

13.7k
Topics

262.4k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.