Värikeskustelu
-
@sirpa Kiitos! Mie oon nii tietämätön näistä väriasioista ja periytymisistä, että usein heitän "varsageneraattoriin" varsan vanhempien geenit, et mikä lopulta varsa vois olla Ku ajattelin kans et oisko hiirakko tai muu hallakko, ja niitäkin on virtuaaliheppoina muutama. Niin tuskin olis maailman loppu, jos yhden hiirakon tekis
-
@raituva
Ei tosiaan ole ja kuten noista näkyy, niin ilmeisesti sitä oikeatakin hallakkoa esiintyy iberialaisroduilla. Ja toisaalta aina joskus voi käyttää tekosyynä sitä että tämähän on vain virtuaalimaailmaa (sanoo hän, jolla on voikkovärisiä terskinhevosia, ei ole meinaan moisia tullut internetissä vastaan oikeina versioita tässä parinkymmenen vuoden aikana). -
@sirpa Syy se on tekosyykin, vai miten meni Mut mahtavaa!
-
Tässä varmaan yks herkullisimman näkösistä (colour wise) lusitanoista mitä löytyy. Komea siima ja seepraraidat, siniset silmät vielä kaupan päälle :
-
@utu
Noita iberialaisrotuja ja niiden herasilmiä tässä topikissa ollaankin käsitelty, saattavat olla splashed whiteja mutten tiedä onko testeissä jäänyt yhtäkään vielä kiinni. Tuo on kyllä oikea oppikirjaesimerkki hiirakosta noin muuten! Harmi että noilla on niin paljon kimoa ettei oikein pysty noita värien periytymislinjoja selvittelemään, kun kimojen alle voi piiloutua melkein mitä vain.Mutta sitten erikoisvärisiä puoliverisiä, oldenburgiksi merkitty ori Ikarus GF, tuplavoikko. Katsoin nopeasti tuota sukua, voikkoväriset linjat voi johtaa Unkariin (t. Fandango), täysiveriseen (o. Sylfou) tai sitten Saksassa syntyneeseen, muuten tuntemattomaan tammaan (Bella).
-
Täällä puhutaan PRE tammasta, jolla joku Splashed white "satunnainen mutaatio". Vielä en onnistunut löytämään sivua, jonne käskevät menemään, jos asia kiinnostaa lisää
Edit:// nyt löysin, ehkä. Enkä tullut hullua hurskaammaksi
-
@sirpa Puoliverisitä puheen ollen, kohtasin tuossa Keskustan tauon aikana tämän ruunivoikon FWB:n, ihan hauska nähdä niissäkin muita kuin perusvärisiä ja kimoja (Jos tiedätte erikoisvärisiä / kirjavia FWB:itä, heitelkää mua linkeillä ja vähentäkää mun työtä niiden värien kaivelussa blogia ajatellen!)
-
@anarchy Linkkaappa meillekin, jos onnistuit tuon lisätietosivun löytämään
-
@k10444 Kelpaako testaamaton selkeästi-joku-läikkä vatsalla kirjava?
Wiittala Theodor, jonka joku täällä Keskustassa aiemmin mainitsi. Asustaa rapakon takana ja siellä jalostukseen hyväksytty.
Ja tuo on se sivu, johon he ehkä viittasivat tuon PREn kanssa, mutta. EH? Siellä ei oikein kerrota mitään
-
@anarchy Kaikki kelpaa Ja no pöh, on nyt kyllä epämääräistä touhua heillä
-
@anarchy Miekin eilen tämän keskustelun innoittamana koitin vähän kaivella (puhelimella, eli ihan todella vähän) josko löytäisin jotain tietoa hallakkoväriin liittyen ja eksyin tuolle sivustolle. Värin olemassa olo tuolla mainitaan (ja kuvienkin perusteella lienee aika ilmeinen), mutta lisätietoa ei harmillisesti löydy.
Tuolla kuitenkin värien listauksessa on hallakkovärien perässä "PRE-variant", että haluaako sen sitten ymmärtää niinkuin omana hallakkotyyppinään näille. Myös jossain jonkun pinterest-postauksen yhteydessä oli maininta siitä, että kyseessä olisi eri geeni kuin ns. normihallakko, mutta jätin sen vähän huomiotta, koska noh, pinterest.
Ei toki tällaisilla varmaan sinänsä virtuaaliharrastajan näkökulmasta ole suuremmin merkitystä.
-
@serena
No siis historia on se, että andalusianhevosilla on kyllä hallakkovärien kaltaista väritystä, seepraraidat ja kaikki, mutta geenitesteissä D:stä on tullut negaa, siis siitä nimenomaisesta geenistä joka perinteisesti hallakkovärityksen aiheuttaa. On puhuttu iberohallakosta (Iberian dun, käännös minun), joka voisi olla jokin oma geeninsä tai sitten on kaiketi arveltu tämän nd2:n tai mikä se nyt ikinä olikaan aiheuttavan värityksen. Tästä ei ole vielä tosiaan minkäänlaista käsitystä ainakaan minulla, en ole nähnyt testituloksia suuntaan tai toiseen, ja muistelisin että vanhassa keskustassa vilahteli linkkejä jonkin iberorotuisen hevosen geenitestituloksiin, joissa se olisi taas ollut testatusti D, muistelisin että oli jokin Venäjällä asusteleva hevonen. Muistikuvat ovat yhtä hatarat kuin ne ovat hämärätkin.
Mikä sitten on totuus iberoroduista, D:stä ja mahdollisesti siitä poikkeavasta iberohallakosta, ken tietää.Mutta että jos joku haluaa hiirakon PRE:n/lusitanon virtuaalimaailmaan, niin siitä vain. Ei se kovin väärin voi olla.
-
@sirpa *nd1 tosiaan, nd2 on se "oikea ei-hallakko"
-
Taas en mistään mitään tiedä, mutta tää Like A Prayerin poika on kyl jännä. Onnelan oriaseman fb-sivuilla oli kans orin tänä vuonna syntyneen jälkeläisen kuvat, silläkin oli läiskä vatsassa ja polveen asti sukkia
-
@humutin Herkullisen värinen! Kävin vähän kalastelmassa siitä varsasta kuvia ja oli kyllä komea merkkinen varsa kun oli kunnon vatsaläikät ja kaikki. Tosiaan myös tuon varsan emän isällä Exchequerilla oli läikkiä ja periyttänitkin niitä (mm. tälle ja tälle) Muita mm. Primeval Almaz, Alangon Joenne.
-
@humutin
Kappas, olen kokonaan missannut tämännäköisen ravurin ja vieläpä suomalainen! Komea on, mutta tosiasiassa on mahdotonta tietää että mikä tuon aiheuttaa. Kyllähän niillä merkkejä on mutta tuo ruuna on hyvin epätyypillinen. Mietinkin että voisiko se olla jotakin ihan satunnaista, ei se kai poissuljettu vaihtoehto ole.
Lämminveriravurit ovat muutenkin aika vaikeita näiden valkoisten merkkiensä suhteen, sillä niitä on hyvin satunnaisesti eikä suurimmasta osasta pystytä sanomaan että mitä mahtavat edes olla. Suvusta ei yleensä pysty päättelemään mitään, koska ei siellä yleensä ole kuin normaaleita merkkejä. Tietenkin ravureita syntyy maailmanlaajuisesti tosi paljon, tuhansia, kymmeniä tuhansia, en tiedä. Isoon määrään mahtuu sitten paremmin aina niitä satunnaisia kavereita.
Virallisesti en tiedä lv-ravureilta löydetyn kuin yhden W-variantin Italiasta ja pari muuta epäilyä, joita ei kuitenkaan olla testattu tai todettu. Sitten on ollut näitä Exchequerin kaltaisia, joista ei ole tietoa että mitä mahtaisivat olla. Koreita ovat kyllä. -
Mikähän kirjavuus tällä hevosella on?
-
@jodochus Uskaltaisin väittää, että kaksi kirjavuutta päällekkäin ("tovero"), eli overo rungo ja jalkojen laikkujen tyypin, asettelun ja muodon perusteella, mutta lisäksi joku muu tuon pään ison merkin vuoksi (ja on kyllä melko valkoinen rungostakin). Ihan mahdoton tosin tulkita, mikä toinen geeni kyseessä, etenkin kun mulla ei wielkopolskeista oikein hajua eikä vanhemmistakaan oikein löydy kuvia tms. Isän kirjavasta linjasta löytyi tosin pari tobianoa.
Jos vrt-hevoselle laittaisin, laittaisin itse alla ehkä overon, mutta myös splashed white, sabino tai joku w-voisi toimia tobianon kaverina. -
@jodochus
Komppaan k10444:sta, väittäisin ehkä jopa että varsin tyypillinenkin toveroksi. Mm. täällä on listattu noita toveroille tyypillisiä piirteitä.
Se että mikä tobianon kaverina tuossa sitten on, on mysteeri. On ehkä liian yksinkertaistettua olettaa, että toverossa yhdistyisivät suoraviivaisesti tobiano ja toisen kirjavuuden piirteet. En tiedä, mutta minulla olisi tällainen kutina, joka saattaa toki olla ihan vääräkin. En ole oikein kaivellut koskaan tietoja siitä, että millaisilta testatut toveroyhdistelmät oikeasti näyttävät eikä tuosta liene tehty tutkimustakaan. Rodusta jos pitäisi jotakin arvailla, niin splashed white tai jokin W, ehkä W20 voisivat olla parhaat arvaukset. Itse olen yrittänyt virtuaalihevosille merkitä noita yhdistelmiä mutta taidan luopua siitä tavasta ja merkitä ne vain toveroiksi. -
Osaako joku paremmin asioista perillä oleva sanoa minkä värinen tämä voisi olla?